Midlanda | Sundsvall Tekniska Förening

Kommande arrangemang

Genomförda arrangemang

Alla arrangemang


Sök sidor och arrangemang

Midlanda

Studiebesök på flygplatsen

Årets första studiebesök gick till Midlanda eller som flygplatsen numera heter Sundsvall Timrå Airport. Besöket den 17 februari blev snabbt fulltecknat. Därför ordnade vi ett extra besök den 24 februari.

Först lite historia kring flygplatsen:
Flygpionjären Carl Cederström gjorde redan 1911 en uppmärksammad flyguppvisning i Sundsvall. Under årens lopp ökade intresset för flyget och på 1930 talet bildades en flygklubb med namnet Sundsvalls Motor och Flygsällskap. Klubben arbetade för att få till stånd en flygplats i Sundsvall. Arbetet gav resultat och frågan togs upp i Sundsvalls stadsfullmäktige.

Cederströms flygplan

Flygplatsen byggdes på 1940 talet efter några års funderingar omkring bland annat placering och omfattning. Eftersom flygplatsen skulle vara gemensam för Sundsvall, Härnösand och Timrå ansåg man till slut att Skeppsholmen i Indalsälvens delta skulle vara en lämplig placering. Detta trots att man var tvungen att åka färja ut till ön. I slutet på 1950 talet byggdes en bro till ön och därefter kunde verksamheten öka i omfattning. På 1990 talet byggdes en ny terminal och landningsbanan förlängdes för att möjliggöra direktcharter till bl a Kanarieöarna.

På senare år har trafiken på denna och andra små flygplatser minskat varför man måste försöka reducera kostnaderna. Ett sätt att göra detta är att använda gemensamma flygledare för olika flygplatser. Genom modern teknik med kameror och stora monitorer är detta nu möjligt.

Vi togs emot av guiderna Mikael Henriksson och Lars Nyberg.

Mikael Henriksson och Lars Nyberg

LFV har tillsammans med Saab utvecklat ett nytt teknisk system för flygtrafikledning; fjärrstyrda torn. Med fjärrstyrda torn kan ett eller flera flygledartorn manövreras från en annan plats, oavsett avstånd. Målet är att öka säkerheten, höja kapaciteten och samtidigt ta fram en effektivare tjänst för flygplatser.

Systemet använder ett antal kameror, ljud och andra sensorer för att ge en kontinuerlig,

heltäckande bild av en flygplats. Denna information och data matas till en central (Remote Tower Center) där videon strömmas direkt till en styrenhet och projiceras på flera LCD-skärmar. Flygledaren har fullständig kontroll över alla sensorer tillsammans med integrerade flygdata, flygplatsutrustning, elektroniska ”strippar” och andra hjälpmedel. Tanken är att till en central kunna knyta ett antal flygplatser och därifrån styra flygtrafiken, starter och landningar på distans.

 

Kontrollrummet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ytterligare några bilder från besöket:

Tack för besöket

Styrelsen